måndag, juni 19, 2006

Praktik något som ser fint ut i statistiken...

Då ska man ut på praktik igen då!! Det känns ju lönt nu när jag ska börja plugga till hösten. Men det ser ju fint ut i statistiken, det gör det!! Helt plötsligt är det en hel hög ungdomar som inte är arbetslösa i sex veckor...

Idén med praktik är ju att man ska få in en fot i arbetslivet och jag kommer ju vara borta från det i minst ett år till nästa sommar när jag förhoppningsvis får ett sommarjobb och då kommer de säkerligen inte komma ihåg mej och jag kommer kanske inte ha sommarjobb på samma ställe som jag gjorde min praktik ändå....

Så det känns ju knappt lönt att jag som inte ens kan få jobb inom området jag ska göra praktik, jag är ju inte ens intresserad av ett riktigt jobb förrän om 3,5 till 4,5 år beroende på om jag kommer in på högskolan eller inte. Så varför ska man egentligen göra praktik när man ändå inte kan få fortsatt jobb?? Förra praktiken jag hade varade i 2,5 månad men denna praktiken kommer endast vara i sex veckor eftersom arbetsförmedlingen har dragit ner på tiden. Så det känns ju knappt lönt en så kort tid, när man kommer in i jobbet och lär känna barnen i mitt fall så ska man sluta...
Som tur är så kommer det förhoppningsvis vara ett jobb jag har lite erfarenhet inom.
Och jag får väl se det som viktig erfarenhet....
Men som sagt det ser mest fint ut i statistiken...

Inga kommentarer: