onsdag, mars 16, 2011

Även de "onda" har familj

För cirka en halv timme sedan så slutade första avsnittet av Greys anatomy efter uppehållet. Det var ett bra avsnitt och jag slapp bli besviken vilket var skönt med tanke på hur länge jag väntat på att det ska komma tillbaka. I dagens avsnitt fick läkarna på sjukhuset ta hand om offren från en skottlossning på en skola och det fick även ta hand om skytten. Denna situation fick mig att fundera på en sak som vi diskuterat i skolan, i kursen etik och livsfrågor. Diskussionen handlade om hur man skulle reagera om en person man inte tycker om skulle komma in och behöva vård t.ex. någon som hade misshandlat någon närstående eller som begått en hemsk handling som man läst om i tidningen eller hört om på tv. I Greys löste en av läkarna sin ovilja att ta hand om skytten genom att lämna operationssalen. Senare i avsnittet så fick man se samma läkare tackla situationen med skyttens förtvivlade mamma. Detta fick mig att tänka tillbaka på vår diskussion och något vår lärare sa, hon påpekade det att även gärningsmannen eller den man inte tycker om och har svårt att vårda på rätt sätt också har en familj och de kommer må dåligt om jag inte gör vad jag kan. Och det är faktiskt sant, bara för att någon väljer att som i Greys anatomy att skjuta en massa studenter, så betyder det inte att han är ensam här i världen och att han saknar familj, utan även han har närstående som inte ska behöva lida för att läkaren inte klarar av att ta hand om personen pga. hans eller hennes handlande. Ja detta är en svår fråga och jag hoppas inte att jag ska behöva hamna i den situationen...

Inga kommentarer: