måndag, december 28, 2009

Julen är över!!!

Nu är det vardag igen och julhelgen är över vilket är både skönt och lite tråkigt. Skönt att slippa resa genom hela Skåne för att träffa familj och äta julmat. Tråkigt eftersom det är mysigt med jul. Som vanligt firades jag och min T två julaftnar en med min familj och en med T:s familj.

Den 24 firade vi med hela min familj hemma hos mamma och TB i S-by, första gången sedan 1991 vara alla lediga så vi kunde fira jul den tillsammans den 24. Dagen började med fika bestående av lussebullar, pepparkakor, klenäter, frukt kaka, te och kaffe. Efter fikan blev det lek med E, glögg och väntan på Kalle Anka. Vid tre var det då dags för Kalle Anka och hans vänner, vilket var uppskattat av speciellt TB och E. AB och T valde att sova istället ;-P. Vid tio i fyra knackade det på dörren och in kom en lång herre i rött, tomten!! Med sig hade tomten en vit säck med julklappar som hamnade under granen med de andra. När tomten gått blev det julklappsutdelning. Jag fick tofflor och en skiva medan T fick två böcker. Efter julklapparna blev det julmat. Till maten dracks det öl, julmust och snaps. Kvällen avslutades ganska tidigt med mys i soffan.























Den 25 började för tidigt för min del E var pigg och glad vid sju och det var INTE jag så när han började prata på nedervåningen vaknade jag och kunde inte somna om ordentligt. Vid nio kom E upp och väckte hela gänget. Efter en god frukost och packning gick färden till Malmö där jag och T åkte vidare till Torp. I Torp tog vi det bara lugnt fram till det var dags för julbord... När vi var mätta och goa tog vi en tur till T:s mormor och morfar där vi fika lite med kakor och kaffe. Efter besök som mormor och morfar gick vi hem och hade julklapps utdelning. Jag fick en bok & pengar. T fick också en bok och en skiva. Tillsammans fick vi choklad, pengar och glöggsätt. Kvällen avslutades med film och diabilds visning.





















Den 26 var det mellandagsresa i Malmö som gällde. Jag köpte en klänning och T storshoppade för han köpte kostym, skjorta och jeans. När vi kom hem var vi trötta och det var skönt att få lägga sig i sin egen säng!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man får lov att smygsova om man vill faktiskt!

Lisette sa...

Vilken mysig jul ni verkar ha haft!