söndag, december 07, 2008

Om du dör överlever jorden!!

Jag och T var på bio i fredgas och då såg jag en text på en affisch för filmen "The Day The Earth Stood Still", texten löd: "If the earth dies you die. If you die the earth survives". Detta fick mig att inse en sak att så är det verkligen, om jag dör har det ingen större betydelse. Men skulle jorden "dö" skulle hela mänskligheten utplånas, inte så kul!!

Det finns människor som tror att de kan leva hur de vill för de skadar ingen annan!! Ett exempel på detta är de som bär päls (äkta då). Jag tycker att djur har rätt att leva som vi och de ska inte dö bara för att kändisar som Ashley Olsen ska kunna ha en "snygg" jacka. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en päls varken äkta eller fejk och sen J på Önnestad visade oss en film från youtube vill jag det ännu mindre.
Päls har dock inte så jätte mycket med miljön och göra men vi behöver våra djur!!

En stor miljöbov är bilen. Ett ex till min kompis körde bil när han skulle hämta posten, det var högst 100 meter till postlådan!! En bekant till mig kör sin pappas Volvo 740 kombi till jobbet och skolan även om det går bra med bussar. Första bussen går 05.35 och sista söndag till torsdag går 22.28. På fredagar och lördagar går sista bussen hem 02.30!! Personen i fråga skulle mycket väl kunna ta bussen men, han är för lat för att cykla till hållplatsen som ligger en kilometer i väg, sen han fick körkort har han blivit bekväm... Det finns dock värre miljöbovar än han, hade det inte funnits någon buss hade han varit tvungen att köra bil. Det finns ju de som kör även om det är cykelavstånd och det går bra med bussar.

Det vi människor inte tänker på är hur viktigt jorden är för vår överlevnad. Om vi fortsätter att förstöra vår jord som vi gör idag kommer våra utsläpp ta död på både människor, djur och områden av vår jord. För om det t.ex. blir varmare kommer de som redan har lite mat och vatten få ännu mindre mat och vatten. Om vi forsätter hugga ner skogen och bygga kommer vi utrotat viktiga djurarter som behövs för vårt ekosystem. Om vi får ett varmare klimat kommer söta isbjörnar att dö ut vilket är tråkigt.

Jag försöker göra det jag kan för vår jord. Jag källsorterar (så jag slänger inte konservburkar i brännbart ;-P), tar bussen eller cyklar (har dock varken körkort eller bil), försöker köpa miljövänliga produkter och är noga med att släcka efter mig när jag lämnat rummet. Jag gör såklart saker som är dåligt också, t.ex. äter kött och använder en massa medel som man egentligen skulle kunna undvika.

Både jag och många andra skulle kunna göra mer än vi gör idag men vi är både lata och bekväma så vi orkar inte... Vi ska väl glädjas åt att vi har det så bra och tänka lite på de som har det sämre ibland och försöka att vårda vår jord så gott det går!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många jordklot skulle det behöva finnas om alla lever som precis du gör, här hittar ni svaret:

http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/

Anonym sa...

Känner mig rädd när jag läser ditt blogg inlägg!

man får kanske börja tänka lite?
kram!