fredag, december 26, 2008

Julen är över!!

Då var det annandagen och julafton är över. Det är både skönt och tråkigt, för det har varit ett par påfrestande dagar.

Julen började den 23 hemma hos mamma och Tb. Gäster: min familj, A och hans flickvän L. Dagen började med julfika mamma bjöd på bl.a. lussebullar, kokostoppar och pepparkakor. Att dricka till bjöds det på kaffe och te. När A och L dök upp började presentutdelningen, T var den som läste rimmen. Vi hade infört ett nytt system i år så man köpte bara presenter till en person och vem man köpte till lottades. Jag fick pappa och T fick A (min syrra då). Detta gjorde detta gjorde att utdelandet gick fortare och att man kunde lägga ner lite mer hjärta bakom presenten. Jag fick en tunika/klänning av mamma och örhängen så nu får jag ta hål i öronen... Efter julklapparna blev det julmat. Efter maten blev det kaffe och sen körde vi hem trötta och mätta.

Den 24 fortsatte julen julafton två som firades hemma hos mig och T, gäster: T:s familj, hans farmor och L:s flickvän S. Nu var det betydligt fler julklappar. Dagen började med gröt, i vanliga fall brukar T:s familj äta gröten efter julbordet men jag minns hur det var förra året att vi inte äta så mycket gröt så vi ändrade lite på traditionerna. Vid fyra efter Kalle Anka började jag, T och hans mamma med maten och vi åt mycket och länge. Efter maten var det dags för julklappsberget, åter igen hade jag och T ändrat lite. Vi tog en julklapp i taget något T:s familj brukar göra annorlunda. Jag delade ut julklapparna, det blev en rätt så okej utdelning trotts att vi stressade igenom den. Efter julklapparna blev det kaffe och lussebullar. Vid halv elva tog vi bussen till kyrkan och gick på midnattsmässan, mysigt!!

Då var julen över för den här gången och nu är det ett helt år kvar till nästa!!
Hoppas ni får en god fortsättning och ett trevligt nytt år!!

Inga kommentarer: