fredag, april 27, 2007

Våran lilla Pragfärd

Söndagen började tidigt, uppgång 05.00. Efter frukost kom pappa och hämtade oss och körde oss till Statoil där det väntade en buss till Malmö som skulle ta oss till Öresundsterminalen. Det stod två bussar och väntade på Statoil den en skulle vi då med och den andra vet jag inte var den skulle men det var en MFF buss, ljusblå och vit hade en massa text… Jag ville ju åka med den… Bussen tog oss till Öresunds terminalen och där väntade Ö-marks bussen till Prag… Vi satte oss på bussen och Janne busschaufför körde oss mot Danmark medan Reseledare Rosie snacka. Vi körde till Gedser och över med båt till Rostock, Tyskland. Överfärden tog två timmar, det var lite små drygt så där, men jag och T underhöll oss rätt bra ändå. Vi spelade lite kort, tog en tur i affären som slutade med en påse gott och blandat och vatten. Vi kollade även in vad skulle köpa på hemresan!! Framåt kvällen stannade vi i den trevliga staden Dresden. Nu drack T sin första öl. Efter det fortsatte resan. Vid halv elva var vi framme i Prag. Vi kom till vårt hotell Opatov som var tre stjärnigt (vilket jag inte kan förstå). Efter en hel hög med fick vi ÄNTLIGEN våra rum. När vi väl kom upp till rummet fick vi en ganska otrevlig överraskning, det var ett ganska skabbigt rum (lobbyn som var så fin). Vi märkte även att sängen var stenhård och knackade, T tog så klart sidan med den bästa kudden!!

Måndag drog vi ner till frukosten vid nio någon gång och jag blev lite besviken. När jag tänker på en hotellfrukost tänker jag mej mycke mat med olika bröd, mycke pålägg osv. Men, men man kan ju inte få allt här i världen. Efter frukost tog vi t-banan (eller Metro som den heter i Tjeckien) in till stan för att titta runt. Vi hamnade vid de flesta sevärdheter vi ville i stan t.ex. astronomiska uret, Karlsbron, S: t Veitskatedralen där vi gick upp i tornet för att se utsikt över Prag. Efter en i mitt tycke allt för obehaglig vandring var vi uppe (men utsikten var värt det). Dagen avslutades med pizza, öl nr två och en liten promenad i ett ljummet Prag.
Tisdag blev det mer sevärdheter som dansande tornet. Vi var även inne i Týnkyrkan där Tycho Brahe är begravd vi var där dagen innan me men då kunde man inte gå in och se hans monument. Det shoppades en del osså. Till lunch åt vi en skum "burgare" med friterad ost i bröd. Dagen avslutades med öl nr 3 och en Malibu med Cola för mej framför Manchester United - Milan som slutade 3-2 till Manchester United.

Onsdag blev det mer shopping och en tur med bergbanan till Petrín parken. I Petrín parken gick vi upp i Petrín tornet. Jag trodde jag skulle dö hela vägen upp men jag överlevde och när vi väl var uppe fick vi en underbar utsikt över Prag. När vi väl var nere igen fick jag en tapperhetsmedalj av T för att jag överlevde turen!!
När vi kom tillbax till hotellet fick vi vänta och vänta på bussen som skulle ta oss till första och enda utflykten vi deltog i.
Kvällen avslutades på en båt under Prags broar med buffé. Här bjöds vi även på en shot som skulle smaka pepparkaka, men den smakade inte speciellt gott. Men buffén och vinet var gott, så det var rätt ok ändå. När solen gått ner satt jag och T ute och mös och tittade på Prag. Resans bästa stund enligt mej…!!

00.15 bar resan av hemåt efter ett par underbara dagar i Prag.
Vid 15.15 åkte vi på Rödby-Puttgarden färjan mot Danmark. Här köpte vi våra inspanade varor, godis och Fanta.
Och klockan 21.30 var vi äntligen hemma på G-gatan.

Förutom själva staden Prag bjöd resan på underbart väder, skoskav, bullor från byxorna på magen och trötthet. Men jag skulle kunna göra om det igen snart!!

Ps. Bussresan var inte så jobbig som jag trodde den skulle bli!! D.S.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, va trevligt vi hade det. Men du glömde bulan i pannan som jag fick;)

Madeleine sa...

vadå för bula???*nyfiken*

En skånsk Göteborgare sa...

Maddiz om du menar Ts bula så var det så att det var rätt lågt i tak i bussen så T slog i pannan i bagagehyllan.......

Madeleine sa...

Hahahahhaha :D