måndag, april 24, 2006

Hur man blir en Skånsk Göteborgare.....


Jag har under mina 20 år och lite till bott i det underbara Skåne och längst norrut jag bott är Skånes Viby vilket ligger några kilometer utanför Kristianstad, men min far kommer ifrån Trollhättetrakten så jag har en skum dialekt som låter ungefär som Göteborgska. De flest nya människor jag träffar tror att jag är från Göteborg, oki det finns folk som tyckt jag pratat Småländska också men de är få... Även nära och kära som Tonny och Madde tycker att jag pratar lite Göteborgska (speciellt när jag är full), då måste det ju vara så...
Jag är alltså född och uppvuxen i Skåne och har enbart varit på semester i trakten av Göteborg + att jag har släkt där, en farmor i Hjertum (utanför Trollhättan), kusin i Göteborg och faster med man i Fiskebäckskil (utanför Lysekil, Bohuslän). Själv har jag aldrig bott där ändå så tror folk att jag är från Göteborg.....
Det är så man blir en Skånsk Göteborgare....

Inga kommentarer: